Zaterdag 26 april vierde Nederland voor het eerst in haar geschiedenis Koningsdag. En op deze heugelijke dag waren we natuurlijk ook met onze Huizer Schaakvereniging weer van de partij met een kraampje op de Oranjemarkt. Een stralend zonnetje lachte ons al van 's morgens vroeg tegemoet en dat bij een meer dan aangename temperatuur. Voor de gelegenheid hadden we de wisselbokaal van het Schoolschaak geleend van de winnaar van dit jaar, de De Werf school, om deze een prominente plek te geven in onze kraam. We wilden hiermee het schoolschaak eens extra in de verf zetten en het bleek uiteindelijk ook een hele goede publiekstrekker. Het leverde heel wat "oh's" en "wow's" op en daarmee ook heel wat mensen die eens een kijkje kwamen nemen. Sommige onder hen durfden het zelfs aan ons uit te dagen voor een partijtje en er waren er zelfs die erin slaagden ons, zij het in een moment van onoplettendheid, ook effectief te verslaan!

Er heerste een heerlijke sfeer op de markt! Een sfeer van vrolijkheid, opgewektheid en blijdschap. Voor een aantal bezoekers komt het opmerken van ons schaakkraampje tussen al die verkoopkraampjes als een opmerkelijke verrassing. Het is eens wat anders! Velen kennen het schaakspel nog uit de kinderjaren of spelen het wel eens met vrienden of familie en waren verheugd ook op deze koninklijke dag een potje te kunnen spelen.

Als afsluitende activiteit hadden we een Rapidtoernooi ingepland met een Oranjebeker voor de jeugd en een voor de senioren, gesponsord door Victory Sportprijzen uit Huizen. De opkomst was overrompelend... er waren meer deelnemers dan de lengte van ons kraampje aankon. De jeugd nam daarom als eerste plaats achter de borden in een toernooi met 4 rondes volgens het Zwitserse systeem. Er namen 7 eigen leden deel (Kay, Messias, Aled, Kenny, Floran, Ruben en Mitia) en 4 bezoekers (Gijs, Robert, Martijn en Jonathan). Uiteindelijk ging de eindstrijd tussen Ruben en Mitia en het was Mitia die met de jeugdbeker huiswaarts mocht keren. Daarna wilden ook een aantal volwassenen alsnog een toernooi spelen. Een snelschaaktoernooi met 4 rondes Zwitsers wees uiteindelijk Jeroen Makkinje aan als winnaar.

Het was weer een topper! Iedereen heeft plezier kunnen beleven aan deze prachtige dag en daarmee heeft onze vereniging weer haar doel bereikt. Op naar de volgende!

{pgslideshow id=1|width=640|height=480|delay=3000|image=L}

27 okt 2017